מה תפקידו של מצנן ביניים - אינטרקולר?

מסביב למגדש הטורבו במנוע המוגדש ישנם אבזרים רבים שמסייעים לפעולתו היעילה והתקינה. אחד החשובים בהם, בזכות השיפור שהוא מספק ליעילות המנוע הוא מצנן הביניים (אינטרקולר). זהו למעשה מחליף חום (רדיאטור) שתפקידו לקרר את האוויר הנדחס למנוע ובכך להגדיל עוד יותר את מאסתו. כלומר, להחדיר יותר אוויר על אותה יחידת נפח כדי להגביר את כושר הבערה במנוע.

 

מדוע הוא כל כך נחוץ? זוכרים את ההסבר שלנו על מבנה מגדש הטורבו? מאחר והמגדש מותקן על מערכת הפליטה, הוא סופח מזו את הטמפרטורות הגבוהות שלה. חומו של זה עלול להגיע גם ל-900 מעלות והחום הזה עובר בחלקו אל האוויר הדחוס. ככל שהאוויר חם יותר, הוא מתפשט יותר ולכן פחות חלקיקי אוויר נמצאים באותה יחידת נפח. על ידי קירור האוויר שיוצא ממגדש הטורבו, מגדילים את דחיסותו ומספר חלקיקי האוויר לאותה יחידת נפח ולכן ישנו שיפור משמעותי באיכות הבערה במנוע.

 

כאשר מבצעים שינויים בכמות האוויר שנכנסת למנוע, בין אם על ידי העלאת לחץ הגדישה (באמצעות שינוי תוכנת ניהול המנוע) או הגדלת מגדש הטורבו, כדאי להתקין מצנן ביניים בהתאם לכמות האוויר החדשה, כדי לשמור על יעילות המערכת. מצנן ביניים קטן מדי לא רק יקשה על זרימת האוויר דרכו משום נפחו המוגבל, אלא הוא לא יביא לצינון הרצוי של האוויר הדחוס ולכן גם יגביל את יכולת השגת התפוקה לאחר שדרוג המנוע.

דלג לתוכן מרכזי